Een geldig legitimatiebewijs. Dit mag een kopie zijn als deze goed leesbaar is. Ook moet je er hierbij op letten dat deze niet verlopen is. Geldige legitimatiebewijzen zijn een paspoort en een rijbewijs.
Een werkgevers verklaring of intentieverklaring. Voor de hypotheek is het nodig dat je werkgever een formulier(werkgeversverklaring) invult en ondertekent. Heb je bijvoorbeeld te maken met een jaarcontract en dus een contract voor bepaalde tijd, dan heb je een intentieverklaring nodig. Dit houdt in dat de werkgever aangeeft dat hij de intentie heeft om je na dit jaar een contract aan te bieden voor onbepaalde tijd.
Een gezondheidsverklaring. Als je een levensverzekering tegenover je hypotheek zet dan wil de verzekeringsmaatschappij graag een verklaring hebben over je gezondheid, om zo een beperkt risico te houden.
Een taxatierapport. Voordat de bank of andere financiële instelling jou een hypotheek verstrekt, wil deze meestal een recent taxatierapport hebben voor de waarde van je huis. Hiermee heeft de instelling of bank een zekerheid over de waarde die hij gaat financieren. Als je dus niet meer aan je verplichtingen kan voldoen kan de bank het huis verkopen om zo de schuld af te lossen.
Een bouwkundig onderzoek. Dit document is handig en soms ook verplicht. Het is handig om na de koop van het huis niet tegen verborgen gebreken aan te lopen wat kosten met zich meebreng. Z'n onderzoek is verplicht als je huis ouder is dan 1940 om een Nationale Hypotheek garantie te krijgen.
Een overdrachtsakte van de notaris. De eigendom van een huis kan zonder tussenkomst van een notaris niet worden overgedragen. De notaris stelt een officiële akte op over de overdracht en hypotheek. Ook zorgt de notaris voor de inschrijving in het openbare register.